Bukan Warkah Terakhir

Saya lebih teruja untuk berujar bagaimanakah zaman sukar oleh krisis keewangan ini bermula dan mengapakah ianya beredar tanpa meninggalkan natijah yang berkesan untuk ditangani sementelahan kita kini berhadapan dengan ambang senja usia dunia?

Apakah wujud perkaitan dengan kegagalan penggarapan kepimpinan oleh agenda yang masih tidak bersedia mencabar keuniversalannya yang menuntut prinsip yang lebih benar adil dan menyerlahkan kebertanggungjawapan untuk berciri kesaksamaan adalah bererti kebersamaan?

Menyoroti era perlaksanaan cabaran oleh pembangunan ekonomi perindustrian dan pertanian,terzahir apakah yang benar-benar telah dilahirkan sebagai produk negara?

Misal jika kita pengeluar utama makanan mengapakah produk kita belum kekal untuk menjadi ‘trade mark’ tanah air dan andai dicari ‘trade mark’ produk negara Islam hanya minyak sahaja yang mengidentitikan pemilikan  sah muslim yang bukan upaya dikongsikan secara minimum untuk dibasmikan kemiskinan yang diungguli oleh kebanyakan negara yang memilih Islam sebagai agamanya.

Benarkah implikasi  kesan dari dilesenkan HALAL yang bebas dikeluarkan  oleh mana-mana pihak memudharatkan kepada pembinaan jati dan identiti warga lantaran kehilangan barakah? Umpamanya mengapakah kita sekadar menjadi pengguna berbanding menjadi pengeluar dan setelah menjadi pengeluar akibat dimudahkan pemberian lesen telah  menjadikan semula kita sebagai pengguna?

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s