Tirai Kebebasan

Catatan ini ditujukan buat seorang wanita yang dikenali sebagai Merah Hitam.

Cabaran alaf semakin memperlihatkan kelonglaian minda untuk dihayati nilai kemerdekaan kepada insan yakni warga, tanah air dan negara.

Meski pun ruang dan kesempatan diperuntukkan oleh undang-undang, masih menjadi kemelut untuk dihargai peruntukan dan keizinan warga memahami perlaksanaan undang-undang yang menjamin pemeliharaan hak-hak kebebasan mereka.

Pensia-siaan potensi dan kebolehan diri warga menjadi antara titik utama natijah yang ditinggalkan dari kekangan halangan akta dan peraturan untuk dibina perpaduan dan keharmonian antara warga.Ia juga telah menjadikan pengabaian secara tidak disedari oleh generasi demi generasi yang berilmu dari memahami realiti keperluan melibatkan diri di dalam siasah dan sistem urus tadbir negara sebagai latihan membina minda.

Natijah ketidak-bolehan warga untuk mendepani cabaran masa depan ummat dan negara membolehkan sikap lemahnya kemandirian dan berdikari warga diletakkan sepenuhnya ke atas kepimpinan yang menerajui kebertanggung-jawaban beramanah yang diberikan oleh warga.

Istilah perundangan juga memerlukan dipermudahkan penggunaannya jika sasaran memandaikan warga menjadi fokus untuk dilahirkan ummat yang menjadi sebagai antara sumber  tidak dieksploitasikan.

Isu tahanan yang tidak dibicarakan membuktikan kini bahawa wanita-wanita muda dari berbagai bangsa mulai tidak memilih isu dalam memperkatakan kebenaran.

Apa yang kita lihat adalah fenomena dari hasil perlaksanaan dasar-dasar negara yang memerlukan dinilai semula sistem perlaksanaannya.

Justeru itu hak-hak Allah juga berperanan untuk memulihkan pemahaman hak-hak asasi manusia terbela.

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s