Warkah Buat Dikau

Buat Dikau Yang Tidak Ku Kenali,

Allah Maha Mengetahui kelemahan dan kekurangan hamba-hambaNya kerana itu Sifat PemurahNya tidak mampu diikuti oleh kita tanpa latihan bimbingan dan hasrat untuk ikhlas melakukannya.

Justeru itu menghubungkan masa hadapan dengan akhirat sebahagian tuntutan yang menjadi keperluan dihadapi dengan amanah.

Justeru itu pengadilan yang jujur saat mengadili penguasa perlu dilihat sebagai hak warga dan rakyat yang tidak perlu dicurigakan.

Misalnya bagaimanakah perlu ditolak penerusan diaibkan mellinieum abad 21 yang menjadikan perjuangan diadaptasikan untuk memanjangkan hayat ‘survivor’ yang semakin tidak relevan untuk kekal meletakkan kesalahan atau kesilapan juga kekeliruan ke atas pihak yang perlu berusaha mendapatkan hak mereka untuk bermilik berstatuskan kemerdekaan sebagai manusia?

Sesuatu yang wajar dilihat sihat apabila ditolak untuk diberi hak kebersamaan bukan warga sesebuah negara terlibat dengan siri pemilihan kepimpinan negara lain kerana kehendak keperluan setiap negara itu berbeza menurut sumber-sumber interaksinya dengan rupa bumi, cuaca, persekitaran, sumber-sumber yang ada yang menterjemahkan bahawa keperluan pendidikan sesebuah negara itu perlu bebas dari sistem idea dan nilai  dari apa yang dimiliki oleh negara itu sendiri.

Saudari juga perlu tahu dasar yang dilahirkan oleh Kepenggunaan Perdagangan Pengedaran Badan Dunia mesti bertindak secara adil saksama untuk tidak membenarkan pemonopolian dan pendominasian berlaku kerana ruji setiap negara berbeza.

Kita berhadapan dengan ketiadaan ‘gudang penyimpanan makanan’ milik negara sendiri misalnya.

Kita berhadapan dengan ketiadaan ‘hasrat dan keinginan beragama’ itu mampu menjadikan Pembetulan Pengubah Suaian berstuktur dengan rangka dan dasar yang membentuk sistem.

Kita berhadapan dengan pembaziran dan pengabaian potensi-potensi warga yang dikelas-kelaskan mengikut kelayakan (di dalam hal ini sejauh manakah kesan pendidikan yang diperdagangankan di dalam jangka masa yang panjang berupaya menjadikan warga negara kita berdaya di dalam membinda projek-projek di negara sendiri apabila kaum elit dan bangsawan keterlaluan memenuhi kelayakan-kelayakan di dalam menguruskan kekayaan negara sehingga kesan kemuflisan dipindahkan kepada warga yang menerima kerendahan pendapatan dan kelemahan kuasa membeli) natijjah mewarisi pengangguran sepanjang abad.

Bidang-bidang baru pekerjaan mengharuskan bahasa-bahasa ibunda setiap negara dibenarkan berperanan.

Kita bermasaalah dengan pengurusan misalnya penggabungan perbankan hanya bersifat melindungi kepentingan korporat berbanding memelihara dan melindungi penjawat awam (mungkin anda boleh membantu saya untuk lebih memahami bagaimanakah peningkatan indeks di bursa saham tidak berupaya meningkatkan pendapatan penjawat awam dan sektor swasta).

Sejauh manakah diterima bahawa Amerika dan Eropah sebagai negara sekular tetap meletakkan fanatik agama sebagai pengawal urus tadbir pentadbirannya?

Saudari perlu melihat sama isu Gazza dan Palestien untuk melihat realiti hakikat yang diperkatakan ini selain di Patani, Khasmir dan Mindanao sebagai contoh lainnya.

Sebagai muslim wajar digandakan usaha agar muslimat dilibatkan untuk berfungsi di dalam ruang yang dibenarkan oleh hukum-hukum syariah menerusi sistem hijab lantaran pembaharuan millenium mesti membawa agama yang menjurus kebaikan dengan memelihara kebajikan kepada warga yang sistem moden demokrasi memberikan hak perkongsian negara adalah secara adil sudut kebersamaan dan persamaannya untuk setiap warga difungsikan.

Saudari perlu menyedari hakikat tidak lagi dibenarkan isu kemanusiaan keamanan dan keselamatan digunakan oleh negara dan kuasa utama dunia untuk bertindak sebagai polis dan tentera bagi mengakhiri konflik dan kesengsaraan ummah.

Juga dari cara hidup yang semakin sihat tidak wajar diaplikasikan penyelidikan yang menjurus ke arah menyebarkan virus dan wabak penyakit ke atas wilayah-wilayah yang mundur dan miskin tinggi kadar buta hurufnya yang kepekaan bersiasahnya juga lemah.

Nilai hidup Islam tidak perlu dicurigai.

Hukum-hukum syariat kita adalah untuk melindungi manusia yang mengundang keredhaan Allah.

Hukum-hukum ini lemah dari sudut perlaksanaan teknikalnya yang diwujudkan dari peraturan perundangan yang tidak sepenuhnya berniatkan mendidik misalnya adakah jumlah perzinaan tidak menggusarkan kita selain jenayah sivil dari pembuangan janin yang didenda dengan bayaran dan penjara sahaja?

Agar dikau upaya bersuara agar daku kenali dirimu.

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s