Berikan Titik

Pelayaran Kemanusiaan itu bukan Al Qaeda Tuan.

Selama manakah kita perlu mewujudkan sikap anti terhadap negara-negara muslim sehingga rakyat negara itu melakukan perkara yang sama terhadap negara Tuan, Israel?


Bagaimanakah mahu mengadili alasan kepada peperangan yang dianggap ‘suci’ jika kita masih memerlukan korban sedangkan niat kita ialah mengekalkan kepimpinan untuk misi keamanan bagi memanafaatkan keuntungan dengan faedah-faedah menerusi kekayaan?

Siapakah yang akan rugi jika suara ‘kebijakan’ kepimpinan dari etnik Yahudi Nasrani dan Muslim tidak sedia disatukan tatkala pada dasarnya wujud kebolehan di kalangan rakyatnya untuk menyatu dalam memperjuangkan nilai-nilai kesejagatan dan kemanusiaan?

Jurusalem/Baitul Muqaddis dikatakan sebagai wilayah yang dijanjikan namun Al-Aqsa itu hanya bangunan yang perlu dibuktikan sebagai hak yang mendapat jaminan keselamatan untuk sesiapa sahaja yang berada di bangunan itu tetapi benarkah begitu?

Ingin dikongsikan perasaan peribadi bahawa ‘ketokohan’ dari generasi muda yang ingin ditampilkan oleh Barat tidak miliki sifat keuniversalan/kesejagatan kerana masih dicari keseimbangan pengetikaan moral akhlak dalam sosial masyarakat bagi pembinaan ummah dan ianya hanya tercapai menerusi agama tauhid dan calon yang cuba ditampilkan bukan tokoh yang dinantikan kerana nilai-nilai ketuhanan (beriman) mesti wujud di dalam diri setiap jiwa demi kebaikan dan kemuliaan sifat insan itu sendiri.

Amat perlu penjelasan bersabit pendakwaan Kekhalifahan itu diperlukan menjadi usaha yang menyatukan kepimpinan namun wujud persoalan andai sistem dan tokohnya upaya dan sedia dikawal kelola untuk dipengaruhi oleh pihak yang berkepentingan bagaimanakah kesannya kepada keseluruhan negara yang Islam sebagai agamanya, negara yang Kristian sebagai agamanya dan Yahudi sebagai agamanya?

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s