Usahlah Bermimpi Lagi

Andai Cik Puan-Cik Puan yang suka mengerling tajam itu sebagai protes terhadap rungutan ini ada yang berdarahkan eropa arab atau berkacukan arab yahudi atau arab afrika merupakan mereka yang dikenali ingin ditanyakan beberapa pertanyaan :

Benarkah hanya keturunan hamba sahaja yang sedia mentertawakan dirinya sendiri apabila berjaya mempersendakan hidup orang lain?


 

Apakah pendirian terhadap pemboikotan pilihan kepimpinan oleh Ikhwan Muslimin yang kini tidak upaya menyerlahkan calon untuk dipilih sebagai perwakilan?

Pemproksian tokoh-tokoh tertentu bagi meneruskan penguasaan kerajaan Presiden Cik Puan yang sedia adakah  bagi membolehkan dinastinya dikekalkan?

Bagaimanakah kekayaan dari pendapatan Mesir atau negara lainnya teragih tatkala isu dan permasalahan ini ‘direncanakan’ untuk dilanjutkan tempuh penyelesaiannya? Dengan perkataan lain penyatuan rakyat pada perhimpunan bantahan bagaimanakah akan mengimpakkan kepada pendapatan yang menjadi hak kepada keluarga pemerintah yang disumberkan dari rakyat?


 

Benarkah sikap mengamerikanisasikan dan pembritanisasian telah diserlahkan oleh hampir sebahagian besar dari  tindak-tanduk rakyat Mesir?


Andai benar adakah kerana ras bagi etnik arab yang berwarganegarakan Amerika/Eropah/Afrika turut memiliki ras Yahudi menjadi alasannya?


Apakah kesannya ke atas kewujudan sebuah negara Palestein yang masih gagal dipastikan oleh Mesir terhadap kuasa yang dimilikinya sebagai sebuah negara yang bebas (walau pun menerima bantuan keewangan dari amerika) untuk menjadikan Rafah sebagai kawasan yang wujud di Mesir.Dengan kata yang lain benarkah Rafah dimiliki oleh Mesir bagi membenarkannya  bebas membuat keputusan?

Ini adalah untuk memastikan hak-hak asas kemanusiaan tidak disanggakan hanya ke atas Mesir bagi menjadi sasaran kecaman masyarakat dunia terhadap ketidak perihatinannya ke atas nasib saudara mereka di Gazza.


Sejauh manakah obligasi Presiden Obama masih dibenarkan untuk menjadi piawaian standart dunia tatkala dia masih berada di bawah penguasaan pihak tertentu? Dengankata lain benarkah Presiden Amerika seorang yang tidak bebas untuk membuat keputusan?

Kelemahan ini sukar disembunyikan tatkala nilai keuntungan agihan minyak tidak sepenuhnya memihak ke Amerika tatkala nilai-nilai US$/ Paun / Euro/Yen/Yuan mahu menjadi antara jalur pembinaan demokrasi?  Dengan lain perkataan alasan ini upayakah  tidak lagi menjadikan India dirujuk tatkala membicarakan demokrasi. 

Berdasarkan seruan , “stop using economic will destroy by demonstration when the poverty before demonstration is the reality for almost muslim country,”

Tidakkah Puan merasakan kenaikkan harga minyak akan mempermudahkam altenaratif bagi agih guna sumber tenaga dipercepatkan proses penghasilannya yang akan menjadikan minyak mendapat saingan pesaingnya? 

Benarkah  kita tidak bijak menjadikan bangsa arab sebagai kitaran semula lingkaran yang tidak pernah berubah yang dikemudikan oleh India dan Cina?

Cik Puan itu rupanya sememangnya membenci saya.

Di manakah dikau teja?

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s