Sendirian Berhad 2

Sukan – mungkin kami anak beranak berkongsi pada acara bola sepak jika kumpulan dan pasukan juga jenis sukan yang menjadi kegemaran kami dibawakan ulasan selarinya di televisyen.

Hub hiburan menjadi agenda negara arab?

Hanya mahu mewujudkan pusat pengkalan dunia hiburan tanpa identiti kemusliman sahaja yang dipersaingkan oleh negara-negara rantau ini untuk memilikinya?

Apakah remaja dan anak-anak muda memahami apa makna hub?

Pengkalan atau pusat aktiviti hiburan yang masih sama sifat ciri identiti dan jenis aktivitinya?

Lalu apakah yang mahu dihayati makna pembaharuan ini?

Apakah makna integrasi dan transformasi andai yang dibawa masih benda yang serupa samada dari holly wood atau  bolly wood?

Hakikat yang hanya berubah tempat sahaja.

Apakah mekanisme sifat yang upaya menjadikan muslim berbeza dengan bukan muslim? Atau dengan lunak manis untuk lebih bersantun apakah mekanisme yang upaya menjadikan yang beragama berbeza dengan yang tidak mempercayai agama?

Jika teja ku ada ingin ke sentuh jarinya sebagai tanda membantah betapa tergamaknya dia memberikan hak persamaan sebebasnya tanpa upaya ku fahami makna perubahannya.

Apakah dia mahu menjadikan setiap inci dan meter tanahnya ini umpama disko yang dikendalikan oleh joki dj yang bercaca merba jenis pembawaannya?

Kehendak siapakah yang akan diturutinya untuk kesekian kalinya?

 

Selebihnya saya sukar dari berhenti berfikir.

Buku-buku membantu mengaktifkan kerasionalan emosi saya dan aktiviti spritual sebagai muslim mengukuhkan kedamaian dan ketenangan jiwa saya.

Kehidupan aktiviti di sini sepenuhnya dipengaruhi oleh iklim dan persekitaran.

Pada musim-musim sejuk (bermula di penghujung Disember dan berakhir awal Febuari) bagi tahun 2011, sangat terhad tempat-tempat untuk dikunjungi. 

Premis dagangan di sini berbahagi tempatnya di antara keluarga dan pekerja bujang yang tinggal di sini  mengikut hari dan masa.

Lantas menjadi fenomena biasa apabila di setiap lokasi bandar Doha akan dipenuhi oleh pemandangan pekerja-pekerja lelaki dari luar negara khususnya di Souk, Corniche dan jalan-jalan utama seperti An Nasar , Al- Aqwaa, yang sering diabaikan oleh rakaman-rakaman petikan kamera tatkala menyoroti rak-rak buku di bandar ini.

Amat wajar diketahui bahawa masyarakat di sini khususnya masyarakat tempatan bukanlah merupakan ulat buku lantaran hanya ada sebuah kedai buku yang hanya dikendalikan oleh sebuah syarikat sahaja di premis-premis perdagangan utama di bandar ini.

Kedai buku utama ini pula lebih menumpukan kepada jualan barangan eletronik terkini yang kelihatannya begitu mendapat perhatian anak-anak yang masih muda usianya tetapi memilikki kuasa beli yang tinggi.

Sering saya tertanya apakah sasaran kanak-kanak dan remaja-remaja ini dengan alat-alat yang memudahkan pekerjaan sebagai seorang pelajar?

Kelihatannya mereka hanya berniat untuk bersuka-suka dengan pemilikkan peralatan canggih seperti Ipod dan Ipad sementelahan radas telefon bimbit yang banyak fungsi kawalannya pada hakikatnya tidak banyak digunakan oleh pelajar-pelajar muda ini.

Bukan sesuatu pemandangan yang mampu ditemui kelompok remaja atau anak muda (tempatan dan yang berlainan kerakyatan) membaca di tempat-tempat awam atau  di cafe-cafe yang menjadi tumpuan untuk bersembang sambil menikmati sajian kopi atau teh segera.

Mereka hanya berfokus kepada aktiviti-aktiviti mudah untuk tidak melibatkan fikiran sebagai wacana aktiviti dan rehlah.

Sungguh.

Sukar menemukan sebuah perpustakaan dan khutub khanah sewaktu mula-mula tiba lima tahun lalu.

Saya tercari-cari sehingga menemukan papan tanda Library.
Apabila dimasuki ia hanyalah kedai yang menjual alat-alat tulis dan buku-buku.

Pemilihan penggunaan papan tanda yang menggunakan kalimah Inggeris sesekali membuatkan minda tersumbing kerana istilah-istilah yang kurang tepat.

Ahhhhh bukan urusan saya.

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s