‘Anda’ dan ‘Kamu’ Membuatkan Saya Malu

Masihkah keluhuran moden ini menjadikan sesetengah minda dijadikan tawanan kepada keterpaksaan yang apabila diadili dengan saksama setiap diri itu menjadi silu oleh keterlanjuran yang disengajakan sehingga aniaya itu menjadi tabiat sikap dicirikan?

Lalu di awal pagi pembantahan dirakamkan tatkala ‘bertengkar’ dengan laman face book.com

Ketelanjuran menguasai persaingan di medan telekomunikasi tidakkah melahirkan ramai mangsa?

Sejak bila perkara ini didiisukan?

Mengenai penolakkan untuk memuat turunkan gambar-gambar mu di laman mu sendiri?

Mereka ini tidak memiliki sistemkah atau sistem itu yang menjadikan mereka PENGKHIANAT kepada harga kebebasan yang mereka cetuskan sebagai perjuangan?

Hanya untuk ‘smart phone’ yang jenamanya berbagai pilihan dan PC yang diwujudkan banyak capaian aksesnya mereka sedia menjadikan persaingan yang berat sebelah dan tidak adil sebagai sifat mereka?

Maknanya murahlah nilai prinsip yang menjadi pegangan mereka.

Orang kaya atau orang miskin yang berrsifat begitu?

Kepada saya sifat tamak dimiliki oleh orang kaya dan juga orang miskin.

Lalu apa isunya?

Apakah rakaman untuk memuatkan rakaman video yang menjadi peraturan baru di face book itu diwar-warkan dan difahami oleh penggunanya?

Apakah pengguna awam face book memahami kandungan format yang anda tetapkan sekiranya mereka bukan bertaraf profesional?

Tidakkah pemantauan ini bersikap pendominasian yang menghalang hak kepenggunaan media lainnya selain yang mereka pilih untuk menjadi senarai penetapan dan syarat?

Apakah sifat utama Black Berry atau Nokia atau Samsung atau ipad atau Sony Ericsson atau apa sahaja jenamanya upaya membezakan peringkat usia penggunanya apabila kebanyakan muat alih turun naik akses internet dan komputer kemudahan ‘çopy – cut-paste’ masih menjadi ciri kelemahan utama kesemua rangkaian syarikat soft ware Microsoft Words, Google Chrome, Yahoo menerusi dotcom dan dotnet?

Catatan yang masih tidak selesai itu telah diselak berulang kali oleh mereka yang tidak amanah, begitukah maksud mu?

Itu menjadikan saya merendahkan nilai diri kebanyakan mereka walau pun status kelayakan diri mereka tinggi.

Sombong juga menjadi sikap mu?

Ya setelah mereka mengasuh sifat angkuh dan bongkak sebagai ciri pengenalan diri dalam mengisi tuntutan kemodenan.

Mereka mengisi kemerdekaan dengan kehilangan jati diri oleh konsep ‘hijrah’ sehingga pelepasan kenal diri itu dibentuk sepenuhnya oleh sikap profesional atau amatur.

Benar juga kerana itu ramai yang kini rela hidup bernafsi-nafsi apabila teladan itu tidak dibentuk oleh contoh untuk diikuti.

Kamu manis dengan senyuman.

Nilai barat nilai timur nilai utara nilai selatan memuakkan apabila penyatuannya ialah pro atau tidak sikap bagi mematangkan tindakan. Inikah nilai yang  mereka mahu paksakan untuk pilihan yang tidak diterima malah mudah dipertikaikan?

Apakah yang masih tersirat?

Bagaimana kita mengasuh dan mendidik untuk membela hak-hak pengguna siber dan menguatkuasakan  undang-undang terhadap harta intelek apabila gabungan telekomunikasi di antara PC, ‘Hand Phone’ ,Televisyen, Radio, Penyiaran, Percetakan, Penerbitan Media dibenarkan menggunakan capaian interaksinya yang pada masa yang sama  ‘membuli merendahkan’ harta dan hak intelek ke atas  hak cipta pengguna awam yang bersifat peribadi dan individu seperti nama tejathanaif@thanaif itu?

Maksudnya?

Tatkala wujud sessi pemboikotan atau pemembargoan atau sekatan ekonomi atas dasar politik yang berpilih-pilih bagaimanakah polisi pasaran terbuka mahu dihadami proses perlaksanaannya apabila sekatan ke atas makna merit itu masih berlingkar mengitari eliet dan sarjana yang masih bercirikan pemonopolian pendominasian pengeksploitasian terhadap makna kebebasan apabila peruntukkan undang-undang masih tidak dihormati oleh institusinya sendiri?

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s