Semalam 10

Konflik dalaman tercetus dengan penuh bergaya hasil dari rencana yang penuh rahsia.

 

Di antara kami saya tidak mengetahui siapakah yang mengetahui rencana yang penuh rahsia ini. Tiba-tiba sahaja dimunculkan pekerja pengawal keselamatan yang bertanya,’Adakah kami akan menaiki pesawat?Jika tidak dia meminta kami meninggalkan ruang legar balai berlepas yang kosong dalam beberapa minit.’

Apakah tidak molek jika dia bertanyakan tentang waktu berlepas dengan melihat tiket penerbangan terlebih dahulu sebelum mengeluarkan apa-apa arahan?

Allah Maha Mengetahui dan Maha Mengasihi.

 

Apakah yang mengembirakan bagi seorang perantau apabila pulang ke tanah air?

Saya menyimpan air mata di dalam hati melihat barangan yang mahu dibawa pulang olehnya.

Siapakah yang membekalkan hanya coklat oreo dan tin biskut butter cookies yang boleh didapati di tanah air sendiri?

Perlakuannya yang memegang kotak biskut bagi mengelakkan dari dikoyakkan oleh saya (yang telah mengoyakkan kotak pertama dengan niat bagi memudahkan barangannya dibawa sebagai ‘hand luggage’) mengguris hati saya.

“Biarlah yang ini. Ini pemberian saya untuk emak saya”.

 

Dan semua ini berakhir dengan kami meninggalkannya bersendirian setelah dia mahu menanti kehadiran rakannya dan saya tetap bersyukur dia bebas dari majikannya dan selamat dari gangguan yang tidak bermoral dan agar dia lebih berhati-hati dengan kehidupan mendatang.

 

Walau pun dia bukan seorang muslim saya masih mengharapkan perkara yang baik berlaku padanya.

 

Terima kasih di atas semua yag diberikan kepada saya dan anak-anak jika semua ini disengajakan.

Tinggalkan Jawapan

