‘Broken English Means Broken Heart’?

Dia sering mendakwa bahasa kebangsaan saya bukan bahasa pengantar ilmu dan menegaskan bahawa jika mahu berkomunikasi dengannya hanya diterima dengan menggunakan bahasa inggeris sahaja.

Saya diam dan hanya menahan hati di dalam diam. Dengan penuh rahsia saya mulai belajar mendepani rintangannya dengan senyuman walau pun diiringi dengan berbagai sungutan kerana dia tuli tidak boleh mendengar rungutan-rungutan yang sering ditujukan kepadanya.

 

It wrong to use muslim akidah on christian, atheist jews and arab free thinker !

IT WRONG WHEN YOU NEVER HAVE A FAITH AND AKIDAH NEVER TRUST ON GOD YOU USE MUSLIM FAITH – USE ISLAM MORALE TO HAVE A CONVERSATION.

 

Saya tidak tahu dia mendengar atau tidak bantahan ini setelah enam tahun saya mulai berfikir di bakul sampah berwarna apakah kesemua catatan saya dibuangkan.

 

You are wrong from the first day when you receive my ‘short service messages’!

 

Saya mahu dia tahu bahawa kemarahan saya sudah tidak upaya lagi ditahan.

 

Disemak semula catatan bertarikh 4 hb April 2012 yang dicatat sekitar jam 10.08 pagi waktu Qatar tatkala saya tersua paparan yang mendakwa bahawa ukhtie Maryam Jameelah merupakan pesakit pskitrit tulisan penulis Amerika.

 

Adalah sesuatu yang kurang rasional untuk membicarakan tentang Maryam Jameelah yang telah ditolak oleh bangsanya sendiri  bagi melibatkan bangsa saya (melayu) dan agama saya Islam dan bahasa saya, bahasa melayu (bahasa melayu – bukan bahasa yang mewakili melayu Indonesia atau melayu Singapura) di mana kini saya memberikan perhatian kepada adat perpatih sebagai budaya serta adat resam bagi Lelawati binti MohdAli yang selama ini hanya dikenali sebagai thanaif juga tejathanaif.

 

Jauh sekali melesetnya untuk anda gandakan kesalahan kepada penulisan saya yang pernah meminta persetujuan dan kebenaran untuk melihat bagaimanakah syariah bagi agama nasrani dan yahudi.

Saya berasa sangat kecewa apabila anda mengambil kesempatan dengan merujuk nama-nama pena saya sebagai mewakili india atau afrika yang sangat-sangat tidak relevan dengan maksud sebenar mengapa saya menulis setelah mebaca buku-buku yang anda tawarkan sebagai mencari solusi bagi isu-isu semasa.

 

BERULANGKALI ANDA  BERTANYA APA YANG SAYA MAHUKAN APA YANG SAYA AKAN PEROLEHI DARI PENULISAN SEMUA INI?

(Tertanya di hati saya adakah dia  sudah kepenatan membaca catatan saya di ke empat-empat laptop yang dilakukannya secara rahsia?)

 

Dia hanya mempercayai Amerika sahaja yang upaya mengubah dunia.

Kepada saya dia tidak berani meletakkan dirinya untuk berbeza dengan orang lain.

Apa sahaja dakwa Amerika itu merupakan kata-katanya.

Seperti dia terlupa apa sahaja kata-katanya itu sering didakwa sebagai kata-kata pengganas. 

 

‘Anda setuju sejak sekian lamanya anda didakwa sebagai ‘terrorist’ hanya kerana wajah anda seperti Bin Laden tatkala keluarga Bin Laden adalah billionaire yang berdagang dengan ahli perniagaan Amerika?

 

‘Anda setuju lelaki rupa persis arab dicabul kehormatannya tatkala mereka bergelar tahanan yang perlu mendapatkan perlindungan atas sifat persetujuan anda bahawa ketibaan askar-askar Amerika adalah bertujuan sebagai misi penyelamat, hanya kerana tahanan-tahanan itu bekas pengikut bekas Presiden Iraq yang sememangnya mempunyai takdir sebagai pembuka kepada moral ekonomi masyarakat dunia, anda dan bangsa anda  tidak peka tentang seseorang yang dipercayai seorang muslim ( di dalam hal ini saya tidak membaca lagi tentang etnik  ‘manassah’ atau ‘ephrain’ tatkala anda hanya memfokus untuk menjejaki nasab Yahuza) , anda tidak kisah tentang penggantungannya yang dilakukan pada tarikh 1 Ramadhan 1427 HARI KEMULIAAN BAGI ORANG ARAB?

 

(orang ajam tidak layak menyertai bangsa arab kerana anda mahukan kejayaan anda ini adalah milik bangsa arab) perlahan saya keluhkan di dalam sanubari hati.

 

SAYA MARAH KERANA ANDA MENGGANGGU FOKUS SAYA DENGAN SENGAJA.

SAYA MASIH MENANTI PENAFIAN MASYARAKAT ETNIK INI UNTUK MENAFIKAN APAKAH IKON MEREKA MENDAKWA KEKASIH UMMAH (SAW) SEBAGAI ANAK SETAN!

Saya tidak lupa tentang pertanyaan yang tidak dijawab ini.

 

Sekarang saya menuntut agar dia bertanya kepada pemimpin Amerika mengapakah mereka menggantung bekas Presiden Iraq pada malam bermulanya fajar Ramadhan jika benar sudah sekian lamanya kita berada di dekad moden, bertamadun dan celik intelek kerana piawaian sistem pendidikan yang telah diglobalkan sejak berakhirnya perangan-peperangan dunia adalah dari barat dan Britain.

 

‘Anda jawab dan saya akan mengejar anda sehingga ke akhirat untuk mendapat jawapannya jika anda enggan menjawabnya. Saya benar-benar memaksudkannya!’ Saya mahu dia membaca emosi saya tanpa terlalu menganalisa mental dan intelek saya.’

 

Mengapakah masyarakat mu berasa aib dengan pertanyaan saya tatakala tujuan saya ialah untuk melepaskan mu dari menjadi ‘hamba’!

Bukankah  bangsa mu ialah arab dari keturunan mulia para nabi ahli syurga bukan badwi hina yang dimalangkan kerana mempercayai badut peninjau Lawrence Arabia?

Saya bukan orang arab – saya orang ajam yang lahir dari keturunan pelaut atau pengembara yang hanya mahukan dibina perhubungan untuk dialihkan salah faham dan kekeliruan yang disengajakan dikekalkan selama ini.

 

Itu yang menjadikan saya sering tersenyum dengan bicara-bicaranya kerana dia meletakkan ikon yang menjadi boneka dan diiktiraf sebagai boneka oleh tuntutan moral dagangan perekonimian yang perlu dilakukan oleh tuntutan kelahiran masyarakat baru.

 

Mungkinkah  dia mendakwa ini isu lama?

Jika lama mengapa ia masih tidak selesai dan perlu pentermaan semula setiap kali menjelangnya pelobian pemilihan kepimpinan negara ‘kroninya’?

 

Adakah dia tidak sedia menerimanyatentang catatan  lama saya di laman BBC tentang wujudnya sebuah negeri di dunia ini yang diperintah oleh parti islam yang diketuai oleh seorang ulamak  dan ianya memenuhi pencarian masyarakat Order Lama terhadap sejauh manakah kesesuaian Islam dengan amalan demokrasi.

 

Cabaran saya kepadanya ialah bukan masyarakat di England yang berjaya melunaskan Islam sesuai dengan amalan demokrasi!

Bukan di Barat atau di Timur Tengah atau di Eropah atau di Timur Jauh atau di Ocenia yang memiliki parti islam (yang bukan wujud sebagai harakah).

Bukan di tempat yang dinyatakan di atas memiliki seorang ulamak  untuk menjawat jawatan Ketua Negeri.

Bukan di tempat yang dinyatakan di atas sahaja wujud seorang ahli perniagaan (ahli korporat) yang menjawat jawatan sebagai seorang Ketua Negeri. Saya percaya dia semakin berasa meluat dengan semua perbualan kami.

 

Tatkala kini cabaran  saya kepadanya ialah ke arah mempunyai seramai mungkin ketua negara dari kalangan wanita yang gagal dipenuhi oleh Amerika. Hanya demi menunjangkan keamanan menjamin keselamatan ummat bukan persaingan yang menjulang kebencian dan permusuhan.

Tinggalkan Jawapan

