La Tahzan Ya Umm, La Tahzan.

Emosinya bergelora kembali selepas begitu lama meneguk kedamaian di tanah perantauannya yang terletak di Semenanjung Tanah Arab.

Sengketa yahudi dan arab hampir menyebabkan banyak hati-hati menjadi mati kerana sudah sekian lamanya kisah-kisah yang serupa diulang berkali-kali yang mengemukakan pendirian intelek masyarakat moden yang diabaikan oleh minda para pemimpin.

Lalu dia meniupkan jiwanya dengan ketenangan dengan fikiran-fikiran bahawa adalah tidak keterlaluan apabila sedia diterima bahawa moyang piutnya berkemungkinan berasal dari tanah hijjaz.

Tersenyum bersendirian bagi menolak gundah gulana oleh cemuhan sanubari hatinya yang mengujarkan kemustahilan sukar dipertahankan.

Menilik gambar-gambar lelaki muda yang kuat gagah memegang senjata mempermainkan wanita, lelaki dewasa, remaja dan para belia sukar memadamkan gelora yang sudah bernyala-nyala di dalam jiwanya.

Apakah saudara-saudara semuslimnya perlu mengikuti jejak ‘Rachel Corrie’ gadis yang sering menemaninya membaca sifat bani Israel moden atau perlu mencermati sikap Raja Sicily King Roger 11 yang memboikot peperangan salib kerana berdendam dengan pemerintah Jurusalem Raja Baldwin, yang menghina ibunya atau saudara-saudara semuslimnya bersedia mempelajari biografi Amir bin Abdullah bin Al-Jarrah?

Lalu ku kirimkan catatan ini buatmu yang tidak upaya membuka ‘Rafah Al-Hidhar’ sejurus berakhirnya ‘Arab Spring’.

La Tahzan ya umm, la tahzan ya ukht, la tahzan ya akh,

Usah beri peduli pada kesakitan dan kelukaanmu apabila terlalu banyak hal-hal agama dan iman perlu kita uruskan sendiri setelah dilengahkan oleh serangan-serangan, gangguan-gangguan, kecaman, kekerasan, ugutan, malah pembunuhan ke atas keluarga mu kerana Rabbul Jalil yang akan menghukum mereka.

Tadabburkan ayat-ayat dari Surah An-Nisa’bermula dari 148-sehingga ayat 176 berulang kali kerana ia membuktikan haq Al-Haq yang menjadi saksi ke atas setiap yang telah diperlakukan ke atas kelian.

La Tahzan

La Tahzan

La Tahzan

الجنة حق و النار حق  

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s